-en blogg om interiør, hobbyprosjekter og litt annet. Velkommen inn!



mandag 15. november 2010

Heklet stjerne-girlander og AWARD

I går kveld ble denne stjerne-girlanderen til. Jeg googlet oppskrifter på nettet uten å finne noe, så da prøvde jeg meg fram med en selv-laget oppskrift.


Her kommer oppskriften:

Jeg brukte fire forskjellige pastellfarger i bomull og heklenål nr 3.

Hekle 7 luftmasker som du setter sammen til en ring med en kjedemaske.

1. Hekle 3 luftmasker (= 1 stav) og deretter 2 staver, 3 luftmasker, 3 staver, 3 luftmasker, 3 staver, 3 luftmasker, 3 staver, 3 luftmasker, 3 staver, 3 luftmasker og 1 kjedemaske i tredje luftmaske (= i toppen av første 'stav'.

2. Hekle 3 luftmasker (= 1 stav), *hopp over 2 staver, hekle 1 stav i staven og deretter 3 staver + 3 luftmasker + 3 staver i luftmaskebuen, 1 stav i neste stav*, gjenta fra * til * til du kommer rundt og fest med en kjedemaske i tredje luftmaske.

3. 1 kjedemaske i første stav, 2 staver, *3 staver + 3 luftmasker + 3 staver i luftmaskebuen, 3 staver, hopp over 2 staver, 3 staver* og gjenta fra * til * omgangen rundt. Fest med en kjedemake i tredje luftmaske.

4. 1 luftmaske, *5 fastmasker, 4 fastmasker om luftmaskebuen, 5 fastmasker, hopp over 2 staver*, og gjenta helt rundt og fest med en kjedemaske. Dra ut løkken og klipp av tråden.

Fest løse tråder og fest stjernene til en hyssing eller bånd og heng opp.


Girlanderen skaper koselig førjulsstemning på kjøkkenet.



Og så har jeg mottatt en award fra Marianne med den flotte og sjarmerende bloggen Frk Pigalopp. Tusen takk, snille deg! Denne bloggen anbefales! Marianne er en mester innen gjenbruk, redesign og hun syr og lager fantastiske ting.

Var det slik at jeg skulle fortelle om tre ting jeg liker å gjøre?

OK, da blir det (i tillegg til det dere allerede vet via bloggen):

Å drikke god kaffe med venner på kafe.
Å gå på museum på et nytt sted.
Å lese.
(og da kan jeg legge til at jeg leser for tiden 'Jenta som lekte med ilden' for meg selv (har bare noen få sider igjen - spennende!!!) og 'Tonje Glimmerdal' + alt om dinosaurer med ungene.

Ønsker alle som stikker innom en riktig fin kveld.

Klem fra Sølvi

14 kommentarer:

Anonym sa...

Hei Sølvi
Så flott girlander - og så fint at du legger ut oppskriften, den kommer jeg HELT sikkert til å prøve en av dagene.... :)

Marit

PillePalle sa...

Kjære Sølvi! For en utrolig flott girlande du har heklet. Sånne småe prosjekter liker jeg veldig godt, enkel å lage og rask ferdig. Tusen takk for oppskriften. Gratulerer også med awarden! Vel fortjent med din kjempekoselig blogg :) Tusen takk også for din mail. Beklager at jeg har bare litt tid i disse dagene. Håper du har det bra. Klemmer fra PiPa

Marianne sa...

Hei Sølvi!
Tusen takk for herlig omtale! Og kanonfin girlander. Den skal jeg glede meg til å prøve meg på. Ha en fantastisk uke!
klem m

Nina sa...

I love you ;). Har tenkt at jeg skal ta sypause i desember - og DA skal jeg hekle. Disse skal jeg i hvert fall kaste meg over. Nesten litt snodig at jeg tok den avgjørelsen i dag - og så kommer denne fantastiske oppskriften fra deg i dag. Gleder meg.

almaPalma sa...

For ein nydeleg girlander du har laga! Den likte eg utruleg godt!!
Gratulerer med velfortjent Award også.:)
God kveld til deg
klem frå Kristin

Bente sa...

Hei Sølvi - det var jammen noen kjempefine stjerner - flott at du deler oppskriften. Jeg er en nybegynner-hekler - trenger derfor tydelige oppskrifter. Akkurat nå gjør jeg alt jeg kan (hvertfall innimellom!) for å hekle ferdig noen blomster som skal pryde en strikkepute.
Ha en fin kveld - klem fra Bente.

Mette sa...

Kjempefin girlander og for en god ide!

Gratulerer med awarden!

ha en fin tirsdag!
klem Mette

Re-dizain sa...

Fantastiskt fint!!! Tack för att du visat mig vägen hit:)

Strikkefanten sa...

Så nydelige stjerner du har laget! De har jeg lyst til å prøve:-)

Tøvsjur sa...

Hei på dæi!
SÅ flink du e til ¨å hekle da! SKulle ønske æi kunne det, for detta va kjæmpefint!
Gratulere med award,Helt klart fortjent!
klæm

Ellen sa...

Heisann Sølvi!
Jeg gir meg ende over altså, den guirlanderen er RÅLEKKER!Nydelige farger, flott idè!Du er så flink!Jeg tror nesten jeg må prøve meg på den idèen der altså.Hvis ikke du bestemmer deg for å starte butikk og selge sånne da....hint hint.Du burde jo ha Epla-butikk, så flink som du er til å sy og hekle og sånn!
Ha en finfin kveld:)
Klem herfra!

Katrine sa...

Nøj hvor er den bare fin da ! sådan en tror jeg jeg vil lave til at pryde mit værelse.

katrine

katrinestampe.blogspot.com

Anonym sa...

Sååå fin! Men jeg får det ikke til å stemme når jeg ska lage den selv😁Fra nr 2., så får jeg det ikkje til å stemme når jeg følger oppskriften din slavisk. Hmm, hva fjør jeg feil?

Ania Siembida sa...

Hi! the garland looks fantastic! could you write the pattern in English? Best Anna

Related Posts with Thumbnails