-en blogg om interiør, hobbyprosjekter og litt annet. Velkommen inn!



torsdag 12. april 2012

Male male male, og hva vi gjorde i påskeferien




Mens ungene og jeg var på Sunnmøre og akte og lagde snømenn, ble mannen værende hjemme for å male kjøkkenet på nytt... Yepp, vi måtte male ALT på nytt.

Jeg har tenkt litt over om jeg skal skrive om dette på bloggen eller ikke, og har kommet frem til at det er viktigere for meg at dere som leser bloggen min får vite dette, fremfor å være loyal overfor malingsprodusentene. Men det er absolutt ikke min hensikt å henge ut eller klage over produsenten, for de har faktisk gjort alt rett i forhold til reklamasjon etc.

Dette er saken: En lørdagsmorgen tidligere i vår satt vi på kjøkkenet med kaffe og avis, da vi plutselig oppdaget kvistgjennomslag på veggene og i taket. Veggene på kjøkkenet, kontoret og gangen er av furupanel som vi har malt med to strøk Infra sperregrunning og to strøk hvitmaling, glansgrad 15. Det var dette vi ble anbefalt å gjøre.
Seks måneder senere ser vi altså kvistgjennomslag på vegger og tak (taket er malt med 2 strøk Jotun hvitmaling, glans 80, oppå sperregrunningen)

Så hva gjør vi? På mandagen etter stakk jeg innom Coop Bygg for å snakke med dem, fyllte ut reklamasjonsskjema etc. Dagen etter ringte en representant fra Gjøko (som lager Infra-malingen som Coop selger) for å avtale et møte hjemme hos oss. Der fikk han se på veggene og taket, og furupanelet vi har brukt, samt malingsspannene slik at han kunne sjekke serienummer på malingen. Han mente at vi hadde gjort alt riktig, og i følge bruksanvisningen, og sendte deretter all informasjon fra oss inn til laboratoriet.
Videre har vi vel ikke mottatt noen formelle skriv fra Coop, men konsulenten fra Gjøko anbefalte at vi maler om igjen med ett strøk oljebasert heftgrunning og deretter ett strøk med Infra glans 15. Oljemalingene ble levert på døren, men det andre hentet vi selv på Coop, inkludert maskeringstape og koster.

Så nå har mannen malt med heftgrunningen (det lukter ennå!!) og til helgen skal vi male toppstrøket. Og så håper jeg at vi aldri mer må male disse rommene...EVER!!!

Har dere vært utsatt for noe lignende, forresten? Skulle vært fint å vite.


Men så over til noe litt mer hyggelig. Påskeferien (selv om jeg ble skikkelig forkjøla og var meget redusert gjennom hele ferien) var veldig koselig. De skjønne lammene på bildene over bor på Hakallegarden. Syk eller ei, dit MÅTTE vi, og denne gangen hadde vi med søsteren min og samboeren hennes. Veldig kjekt.



Og hjemme i Bergen lå det en forundringspakke og ventet på meg! Søte Marianne med bloggen Dig & Mig i Holland hadde sendt meg disse fine tingene: to oppbevaringslommer til veggen, den søteste nøkkelringen, stoff og bånd til egne prosjekter, hollandske sirupsvafler (det blir kamp om disse!), og siste utgave av interiørmagasinet 'vt wonen'. Jeg anbefaler en titt innom bloggen hennes - hun lager SÅ mye fint :-)

Så nå vet dere hva jeg skal foreta meg i kveld....

Ha en fortsatt fin uke! Klem fra meg :-)

12 kommentarer:

Skjerstad sa...

Oi oi .. så kjedelig.
Men jeg er glad for at du deler din erfaring med oss,slik at vi ikke behøver å komme i samme situasjon.
Takk for tips. Så må dere ha masse lykke til med malerjobben !

Søte lam unger :)

Klem fra Janne

ReVinyl sa...

Æsj, så kjedelig med den malinga da. Nesten så de skulle ha malt for dere å da. Det er jo det som er den store jobben...har ikke liknende erfaringer selv.

Du, så trivelig pakke du har fått! Ja, jeg har henne på blogglista mi og titter innom av og til. Hun er kjempekreativ! De bygde så flott lekehus til ungene også.

Ha det fint! :)
Siw

mona.z sa...

Så fint at du tipser om dette, dobbel malejobb er det ingen som ønsker. Produsenten bør virkelig teste grunningsproduktet på en bedre måte! Flotte gaver du har fått, skal ta meg en tur inn på bloggen til Marianne:)

Mette sa...

Sa irriterende a matte male igjen! Synes nesten malingsprodusenten ma komme pa banen med en eller annen form for kompensasjon, jeg...

De kjeksene har vi her borte i England ogsa... de er FARLIG gode!

HeppieHermpie sa...

He.. what nice that you get some post from the Netherlands!! Yeah.. the "stroopwafels" are sooo tasty!! Enjoy from every thing!!
With lovely greetings from somebody else from the Netherlands ☺
..from Herma

små øyeblikk med cams sa...

Hei!
Kom plutselig over bloggen din og legger meg til som følger :) Gleder meg til å se mer til deg!
Ta gjerne turen innom meg hvis du vil, har bl.a en fin give away gående med trekning i morgen - koselig hvis du vil delta :)
Ha en fin torsdagskveld!
klem
Camilla

Fragmenter sa...

Fy søren, så surt!! Men takk for at du deler. Lurt å dra til Sunnmøre da, mens mannen svingte penselen:)
Det var noen nydelige lam dere besøkte. Håper formen er bedre, og at malinga går som en lek;)
Fin pung forresten. Flink du, som lar barna dine beholde tingene sine i fred:)
Klem

Gunnhild sa...

ærs da, hørtes kjipt ut ;(
men, godt de legger seg flate, og ordner opp igjen .. selv om det har medført mye ekstra jobb for dere!

..ellers så var det en flott premie du hadde vunnet! ..og lam venter vi på her og, tror de første kommer i dag!

Anonym sa...

Jotun Kvist- og sperregrunning:-) Best i test!

siri ore elle sa...

Så kjedelig å måtte gjøre alt arbeidet på nytt!! Det er jo masse jobb...
Håper det blir fint nå og at dere slipper å male på lenge, lenge!!
GOD HELG til deg!
Klem Fru Samulsen

En støvel og en sko sa...

Hei Anonym,
Ja, det har vi også hørt i etterkant.
Visste ikke om at det fantes noe som het sperregrunning - vi har alltid brukt kvistlakk og vanlig grunning og har vært fornøyd med det. Det var på butikken de anbefalte sperregrunning for å slippe å lakke hver enkel kvist. Infra sine produkter fikk vi automatisk - de vil vel selge sine egne produkter så langt det lar seg gjøre. Men som sagt, de har lagt seg flate for at vi skulle bli fornøyde.

Unknown sa...

Husk at uansett produkt man bruker, er det INGEN garanti at ikke kvisten kommer gjennom. Dette er fordi treverket har forskjellig kvalitet...Hilsen en som har solgt maling i snart 15 år...

Related Posts with Thumbnails