-en blogg om interiør, hobbyprosjekter og litt annet. Velkommen inn!



mandag 5. mars 2012

Hjemmelaget





Når jeg sitter på et venterom finner jeg ofte oppskrifter i gamle blader som jeg får lyst til å prøve. Rabler dem raskt ned å en lapp, men så blir de ofte bare liggende i vesken. Prøver å skjerpe meg litt og få ting satt ut i livet, og i vinterferien prøvde vi to slike venterom-oppskrifter. Den ene var peanøttsmør-kjeks (helt ok, men ikke 'wow-gode') og den andre var musli (kjempegod!). Greit å få brukt opp hasselnøttene som vi kjøpte til jul også ;-)
Kanskje du har laget musli før, eller har du lyst til å prøve denne oppskriften?


Du trenger:

4 ss flytende honning
2 1/2 ss gyllen sirup
2 1/2 dl solsikkeolje
2 ss vaniljesukker

400 g store havregryn
75 g sesamfrø
75 g solsikkekjerner
75 g gresskarkjerner
100 g mandler
100 g hasselnøtter
100 g kokos
200 g rosiner

Smelt honning, sirup og vaniljesukker i en panne med solsikkeolje. Bland i havre, sesamfrø, solsikkekjerner og gresskarkjerner. Spre deretter massen utover et stekebrett og stek i ovnen i 15 min på 180 grader C.
Tilsett resten av honningen, opphakkede nøtter og kokos og stek videre i 10 minutter. Rør om halvveis i stekingen. Strø deretter over rosiner og stek i 5 minutter til.

Lykke til, og ha en fin uke :-)

15 kommentarer:

InnsidenUt sa...

Nam, sunn og god frokost, ser virkelig fristende ut:) Agnete

Randi sa...

Mm, det så godt ut!! Moro å prøve nye oppskrifter! Han var ikke særlig lystig skolegutten min i dag heller da han ble vekket. Han mente vinterferien burde vare til påskeferien :) Ha en fin dag! KLEM.

VillaPinoPila sa...

Denne må jeg prøve, har også en hel gjeng med nøttter liggende etter jul!
Insprierende og kreativ blogg du har, jeg hiver meg med og følger deg videre :-)

Fin ukestart til deg!

Klem Elin

Mette sa...

Hjemmelaget musli er virkelig namnam!

HAKALLE sa...

Åh for eit estestisk og flott innlegg Sølvi!!! Hakalleklem

Hennes sa...

Ser digg ut.
Må prøve meg på en sånn... en dag.

Ha en fin kveld.
Klem Linda

Glede sa...

God mandag! Slik bruker vi også å lage! Bruker oftest en blanding av honning, kokende vann og vaniljepulver som vi tømmer over.. Utrolig godt. Nå har jeg også oppdaget tyrkisk yoghurt, som passer veldig godt til denne muslien. Kan nesten ikke vente til bærsesongen starter.. Tenk å få litt ferske bær i tillegg!? :)

Dorteas lille verden sa...

Mmmm... dette ser jammen godt ut! Må huske på å teste den! Klem

salige lavendel sa...

Lekkert!! Så akkurat en oppskrift på musli på en annen blogg også.Smart å lage det selv, så kan man putte oppi alt det man liker best.

gult hus i svingen sa...

Denne frokostblandinga ser deilig ut, det liker vi, så denne skal jeg jammen lage:)Må vente til det nye kjøkkenet er ferdig da:)
Så artig du bruker de fine gamle og retro tingene du har, det gjør jeg også:) Trivelig frokostbord:)

klem fra Trine:)

Kaspara sa...

Heisan Sølvi
Hipp, hipp hurra for deg som har bursdag i dag på kvinnedagen!!! Så akkurat din kommentar hos Siw-Revinyl som også har bursdag i dag... så jeg er ikke utstyrt med en 6.sans eller noe, hi,hi.
Kos deg masse på dagen din fine Sølvi!
Klemmer fra Kaspara

ReVinyl sa...

Hei fina!

Grattis med dagen din!
Flott med mange fisker i verden ;)
Klæm

Bente sa...

Hei Sølvi - skjønner at du har bursdag i dag - gratulerer så masse - håper dagen har vært fin:)

Så god denne müslien ser ut - har fått et norgesglass med hjemmelaget müsli i gave en gang - og det var nydelig med vaniljekesam på:) Skal jammen prøve oppskriften din:)

Klem fra Bente.

Skjerstad sa...

Dette så ut til å være en god oppskrift :)
Har aldri lagd slik hjemme.. men masse på jobb ;) Der går det fort unna !
Kanskje jeg skal overraske familien til helgen ;)

God helg !
Klem fra Janne
Takk for oppskrift :)

Fragmenter sa...

Mm, hørtes godt ut! Har ofte tenkt jeg skulle laget müsli, men aldri fått ut finger'n. Men nå lagrer jeg denne:)
god fredag!
Klem

Related Posts with Thumbnails