-en blogg om interiør, hobbyprosjekter og litt annet. Velkommen inn!



mandag 19. mars 2012

Paumes-bøker og matryoshka-dukker


Jeg ønsket meg Paumes-bøker til bursdagen, så mannen min bestillte ikke mindre enn fire bøker til meg. Egentlig ønsket jeg meg disse til jul, men hadde vel ikke spesifisert at de ikke kan kjøpes på Norli, på lillejulaften....

Jeg har noen Paumes bøker fra tidligere, kjøpt her og her. Men denne gangen bestilte vi direkte fra Paumes. Det gikk helt greit å bestille fra Japan. Det tok nøyaktig to uker, vi betalte verken tollavgift (tror ikke det er krav om det på bøker) eller mva. Portoen ble 'billigere' dess flere bøker man bestillte, og tror hele beløpet kom på ca 800 kr, for fire bøker og forsendelseskostnader.

Bildene i mange av disse bøkene minner meg litt om mange av de koselige leilighetene jeg fikk gleden av å besøke i Moskva da jeg var der i forbindelse med studier på 90-tallet. Bittesmå leiligheter i store grå blokker. I disse leiligheten bodde det gjerne flere generasjoner av samme familie, så det sier seg selv at skap og hyller var fullstendig overfyllt av ting og tang. Men så sjarmerende! Masse farger i kontrast til det gråe og triste utenfor. Jeg forelsket meg i matryoshka-dukkene og kjøpte med meg mange hjem. De er malt for hånd = små kunstverk.

Før jeg fikk unger selv, var det ingen unger som fikk lov til å leke med disse... Fy, så slem jeg var! Var livredd for at de skulle brekke. Men nå får mine egne unger lov til å leke med dem. Viss de lover å være forsiktig. Det er stas. Den største dukken har hele ni små dukker inni seg.

Ønsker all som titter innom en riktig fin uke! Klem fra meg :-)

13 kommentarer:

ceciliegrut sa...

Nyydelige!

Jeg husker bestemoren min hadde slike. De var veldig veldig fine husker jeg og vi fikk nesten ikke lov å leke med dem. Lurer på om hun har dem enda.. Vet ikke helt om de er arvet eller om det var de som kjøpte de. Gamle og litt slitt var de allerede da jeg var liten ihvertfall.

KLEM

Lene sa...

Ønsker meg Paumes bøkene jeg og. Snart bursdag. Kan jo ønske meg det. ;) hehe.
Utrolig smart DIY under her. Litt mer system :)

klem Lene

Anonym sa...

De bøkene virker utrolig flotte, har ingen av dem, men fikk veldig lyst på dem nå! Og de fine dukkene dine! Jeg fikk slike dukker (En med fire inni) da jeg var kanskje seks år, etter å ha ønsket meg det lenge. Men jeg vet faktisk ikke hvor de ble av. Ha en fin kveld videre! Klem fra Anne

ReVinyl sa...

Liker også godt de bøkene!
Har flere av de...

Det eneste jeg kunne ønske meg,
hadde vært et større format på de slik at bildene hadde vært større. Og at de var oversatt til engelsk. Kjenner ikke du en japaneser som du kan slå deg sammen med da? Eller er du oversetter fra nederlandsk kanskje?

Fin uke te dæ Sølvi!
Siw

Janne sa...

Jeg vil ha de bøkene!!!!!

Kaspara sa...

Heisan og god morgen, Sølvi!
Wow, for en gjeng russiske damer!
Du, du vant det blå nettet etter omtrekning. Den første vinneren meldte seg aldri, så da kommer det blå nettet til Bergen i stedet.
Tror jeg har adressen din, må kikke i bestillingsbøkene mine.
Glad dag til deg!
Klem fra Kaspara

HAKALLE sa...

Hei Sølvi!! Eg også er så glad i desse dokken. Lisje-frøkena har to stykker, og Besta har ei knallfin som er kjøpt i Russland. Ei litt eksklusiv variant vil eg seie :-) Takk for reklame forresten :-) Håper du og dine har det fint

klem

Tine i Rosablokken sa...

Heldige du! Jeg ønsker meg og disse, vet ikke hvordan de er å bla i men regner med at de er fantastiske!

Så spennde at du har studert i russland, det må ha vært en morsom opplevelse :))

Ha en super fin uke videre :))

Anonym sa...

SOOO CUTE PICS:) I really like your blog and I wish you a lovely weekend

LOVE Maria at inredningsvis.se
(Sweden)

TUSEN VASER sa...

Otroligt vilken häftig samling av " Babushkor" vackra och vilket hantverk.

TUSEN VASER sa...

Otroligt vilken häftig samling av " Babushkor" vackra och vilket hantverk.

Unknown sa...

Grattis må eg sei :o)

Og dei nyyydelige dukkene da!

Smart oppbevaringstips i forrige innlegg og da. Har ikkje mange rundpinner, men fekk lyst på ei sånn bok, eller 2...


Ha ei stroveis helg snuppa!

PillePalle sa...

Nei, hvor var de fine, de dukkene! Og du, jeg ble litt misunnelig da jeg så dine herlige Paumes-bøker. Bra idé å lage en sånn pinneoppbevaring! Håper du får en fin helg! Klemmer fra meg, PillePalle!

Related Posts with Thumbnails